Àmbits d’actuació.
En una Estratègia cal tractar
diversos àmbits d’actuació. Però l’actuació en qualsevol dels camps ha de ser
SEMPRE planificada en el seu conjunt. No es poden fer les coses de manera
dispersa i sense seguir un Pla Únic.
Sense aprofundir podem parlar
succintament d’alguns.
Has de definir què s’ha
de fer a l’interior de Catalunya i què s’ha de fer a l’exterior.
A l’exterior ha
aparegut un nou actor de primer ordre, el Consell per la
República.
El seu Objectiu és definir,
construir i implementar totes aquelles mesures que, sustentades en la
tecnologia digital, permetin dibuixar l’estructura i funcionament del nou Estat
i, alhora, permetin anar aplicant gradualment totes aquelles mesures que siguin
possibles en benefici de la ciutadania de Catalunya.
Necessitem una institució molt potent
i protegida de les agressions repressives i judicials de l’interior. És
imprescindible per ajudar a mantenir la batalla exterior i donar més força al
discurs internacional. És un embrió per engegar institucions republicanes com
la implementació de la Carta
de Ciutadania Catalana per a tots
els inscrits al CxR.
És també evident que
s’ha de planificar com i quines han de ser les aliances
internacionals, que ens ajudin a
mantenir la batalla exterior sobretot amb la reivindicació dels drets civils i polítics
inherents a les democràcies i vulnerats sistemàticament per l’EE i per
aconseguir el reconeixement del nou
Estat Català per part d’altres estats europeus i d’altres continents.
S’ha de tenir una
especial atenció a la política a l’Estat Espanyol, amb el benentès que tenim representants al Congrés de Madrid
i han de ser altaveus de la nostra decisió de marxar d’Espanya, incorporant
nous aliats a la nostra causa. En aquest sentit sembla molt interessant
aprofundir en la línia començada amb el Pacte de la Llotja de Mar de BCN.
Per descomptat el nostre interès
no és ajudar a les forces “constitucionalistes”, signants del 155. Afavorir la
investidura d’un president espanyol
només es podria fer en el cas que TOTS els presos fossin al carrer i s’acceptés
una taula de negociació de govern a govern amb mediadors internacionals i amb
el dret d’autodeterminació sobre la taula i calendari establert per arribar a
un referèndum pactat. Tot el demés és acceptar el joc autonomista i només
respon a interessos partidistes allunyats de les mesures polítiques que
requereix el país.
Finalment, sense que sigui
pròpiament una actuació a l’exterior, però per la repercussió que té,
especialment a l’exterior, s’ha de tenir una actuació coordinada
respecte al paper que han de tenir els presos i
exiliats i la denúncia a nivell internacional
que ha de tenir el Judici de la Vergonya.
A l’interior s’ha de
definir quin és el paper de les nostres
institucions.
La ruptura va més enllà de les
institucions i, per tant, aquestes son eines amb les que es poden aconseguir
coses per enfortir el procés però per si mateixes no poden trencar el sistema,
potser seran necessàries en el tram final, però pel seu paper, dins el sistema,
estan encotillades i controlades per l’estructura de l’EE. És important
tenir-les al nostre costat i no en contra, per això s’ha de tenir majoria
absoluta de de diputats republicans al Parlament i conseqüentment un Govern
independentista que estigui disposat a fer efectiva la Declaració
d’independència de la República en el moment adequat.
Una altra funció que han d’anar fent
les institucions és, per una banda,
legislar i governar amb lleis socialment avançades i accions de govern que
promoguin el bé comú per a tota la ciutadania de Catalunya, perquè, fins i tot
els ciutadans no sobiranistes vegin les avantatges de construir la República
Catalana, com ho pot ser ara l’adopció de mesures sanitàries i econòmiques molt
més clarament defensores de la ciutadania de Catalunya, que les que decideix
l’EE en aquesta crisi del coronavirus.
Per
l’altra la “confrontació institucional”. Això és confrontar-se amb l’Estat a
través de l’acció jurisdiccional ordinària com recursos contenciosos
administratius o al Tribunal Constitucional, per anar exercint la sobirania i
obligant a que aquesta sigui, també, reprimida, deixant en evidència l’EE front
a la ciutadania d’aquí, de l’Estat espanyol i de la unió europea i sumant punts
cap a la nostra causa justa perquè, en un moment determinat, una gota faci
vessar el got al nostre favor.
Les lleis del Parlament o que
pugui emetre el CxR poden ser, perfectament, una mostra del programa social que
es voldrà aplicar en el futur Estat independent, és a dir Quin País Volem.
A l’interior cal tenir en compte altres fronts com per
exemple el paper de les institucions municipals
i del càrrecs electes.
Tanmateix hem de planificar que
per desplegar la lluita a l’interior cal consolidar un lideratge sòlid al
territori i aquest pot ser el paper que juguin els Consells Locals de la
República Catalana, en el que hauran de participar les entitats
que han sorgit darrerament en els diferents àmbits d’actuació.
(continuarà)
Joan Guarch
18/12/19 (modificat el 8/5/20)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada