Parlem de la Unió
Europea (2)
Reproduïm un paràgraf del text de
Conclusions i Propostes per al Debat del Congrés Catalunya i Futur en la seva
fase d’experts que podem trobar a la seva pàgina web: https://futurcat.cat/conclusions
en el Fascicle 1 Catalunya en el món del segle XXI i que diu:
“1.2.-ELS REPTES A
ESCALA EUROPEA
Europa occidental ha
passat a tenir un paper secundari. Ha de definir amb urgència el paper que vol
jugar i les eines per mantenir una veu pròpia, per poder introduir els seus
valors i formes d’actuació en aquest nou escenari internacional. Malgrat tot,
el model dels països de la Unió Europea és el més avançat del món en drets
socials, llibertat i democràcia, prosperitat econòmica i equilibri social,
cultura i capacitat tecnològica, i respecte al medi natural.
1.2.1.-Consolidació i democratització de la Unió Europea.
La Unió Europea
necessita més democràcia, més transparència i més poder. Només així podrà:
-Superar la divisió
entre països centrals i perifèrics de la zona euro
-Reconvertir
l'economia europea a una producció sense combustibles fòssils ni contaminants.
-Forçar un
replantejament del model de globalització establert.
-Corregir les
desigualtats socials, mitjançant reformes estructurals.
-Controlar les enormes
masses de capitals fluctuants.
-Unificar el sistema
impositiu i harmonitzar la legislació i l’estat del benestar.
Cal enfortir el paper
de les grans ciutats, el motor més potent i dinàmic de l’economia europea. I
cal superar l'actual dinàmica de culpar les institucions europees de totes les
polítiques impopulars. Cal democratitzar l’estructura política de la Unió
Europea, atorgant un paper legislatiu al Parlament Europeu perquè actuï com a
veritable Parlament federal i esculli la Presidència de la Unió.
1.2.2.-El manteniment de l’Estat del Benestar
L’Estat del Benestar
distingeix els països de la Unió Europea de la resta de països. Ha permès
l’accés a l’ensenyament, sistemes públics de pensions, assegurança d’atur i
salut pública a la majoria dels seus habitants. Des de1991 les classes
dominants van adoptant les polítiques neoliberals de deteriorament de l’estat
del benestar, de pèrdua de drets socials i d’increment de les desigualtats
socials.
La crisi econòmica
dels darrers deu anys, sistèmica i global, n’és el resultat. Sense l’Estat del
Benestar, el projecte de construcció europea perd quasi tot el sentit per a
àmplies capes de la població europea.
1.2.3.-La construcció d’un model de futur
Els països de l’Europa
occidental són els que tenen més possibilitats de construir un nou model
polític i social que posi la supervivència de la Humanitat en primer pla. Els
europeus hem d’oferir un nou model de relacions internacionals, basat en la
llibertat, la pau, la cooperació, la seguretat i el respecte al medi natural”.
Aquesta crisi presenta, dins la
duresa de la situació, la oportunitat de reconstruir la UE, de fer-la més útil
i propera a la ciutadania, de defensar el benestar social dels ciutadans
europeus, de simplificar les estructures de les institucions europees i de
replantejar fins i tot les pròpies estructures, posades ja en entredit, amb les
dues crisis anteriors.
És per això que creiem que la UE
ha de reafirmar, un cop més, els seus
principis de defensa de la democràcia i dels drets humans bàsics, d’igualtad ,
de solidaritat, de justícia , de llibertat, i ha de ser molt curosa amb la
defensa d’aquests principis per part de tots els estats membres, doncs en el
darrer segle ha patit dues guerres per defensar els principis democràtics
davant els moviments feixistes i dictatorials.
Avui en dia encara hi ha països de
la UE que no han derrotat i rebutjat el feixisme de dins seu, és el cas,
concretament, d’Espanya. Reprodueixo una editorial de Vicent Partal al Vilaweb
del 28/5:
“La
pregunta és molt simple i el fet que no tinga resposta és molt revelador: quin
dia es va acabar la dictadura a Espanya?
Si la
mateixa pregunta la fem a Portugal la resposta és claríssima: el 25 d’abril de
1974. Si la fem a Sud-àfrica ens diran que el 17 de juny de 1991, quan el
parlament va abolir la Population Registration Act i les altres lleis de l’apartheid,
tres anys abans de la victòria electoral de Nelson Mandela. Si parlem d’Estònia
hauríem d’anar a parar a la Declaració de Sobirania del 16 de novembre de 1988,
quatre anys abans del reconeixement de la independència, quan es van rebutjar
les lleis soviètiques i les institucions del país es van transformar de dalt a
baix. I així podríem continuar arreu del món. Fins i tot en les circumstàncies
més difícils hi ha hagut un moment que el nou règim ha trencat completament amb
el passat per a poder fer foc nou. I en la major part de casos no únicament ha
trencat amb el passat dictatorial sinó que l’ha jutjat i condemnat. A Espanya això no ha passat mai.”
En canvi a Europa tenen molt clar
la reivindicació de la lluita contra el nazisme i (citant un article de Lluís
Bou a El Nacional del 29/5, “tan la cancellera alemanya Àngela Merkel, com el
president francès Emmanuel Macron, fan cada any actes d’homenatge als qui van
lluitar contra el règim nazi. Als dos països el plantejament és de ruptura amb
el feixisme, i el plantejament esdevé natural.
Carrers de moltes localitats
franceses estan dedicats a activistes de la resistència contra el nazisme.
Igual que a Alemanya, la divisió
francesa és entre feixisme i democràcia, el criteri sobre el qual s’ha bastit
l’eix franco-alemany que ha dirigit, amb errades i encerts, la UE fins avui”.
Avui en dia cal que, en el si de la UE, es torni a actualitzar el
reconeixement de lluita contra el
feixisme com a premissa inexcusable per poder formar part del col·lectiu de la
UE
Potser
els trets ja anaven per aquí quan el 19/3/19 els ministres d’Afers Exteriors d’Alemanya, Michael
Roth i de Bèlgica, Didier Reynders van anunciar el desig de crear, sota la
Presidència Finlandesa de la UE a partir del juliol (del 2019), una Comissió
que revisi “l’estat de dret, la democràcia i els drets humans” als estats
membres de la UE de manera que la UE avaluï la situació sobre la matèria a cada
país membre i que faci “unes recomanacions” per redreçar deficiències en aquest
sentit. En cas de no complir-se, els socis europeus podrien recórrer a mesures de càstig com el
procediment de suspendre el dret de vot a la UE o retallar fons europeus. En
aquest moment hi ha 20 de 27 membres que ho recolzen.
B)
L’altra
front que cal reformar és la simplificació de les relacions polítiques i la burocràcia
de les institucions europees.
Les institucions europees, des del
Parlament fins el Banc Central han de ser molt més properes a la ciutadania ni
han d’estar dirigides, com en el cas del President/a de la Comissió Europea o del
BCE, per càrrecs elegits directament per la ciutadania.
Aquesta Refundació ha d’abarcar
fins i tot la pròpia estructura de relació dels estats membres. La Unió ha
d’actuar com una veritable confederació d’estats?, però amb competències més
pròpiament federals? El que és evident és que hem d’adoptar una estructura
pròpia de la UE.
En aquest sentit cal posar sobre
la taula un altre criteri a considerar. Especialment amb la crisi del coronavirus,
però inclús abans, s’ha posat sobre la taula de debat el fet de que, per
afrontar etapes complicades, la grandària dels estats està en qüestió i cada
cop hi han més veus que defensen que els països petits o de grandària mitjana
tenen majors possibilitats d’afrontar situacions de crisi millor que els
Estats-nació.
Fins i tot la pròpia Àngela Merkel
ha fet declaracions en aquest sentit expressant que els grans estat nació no
tenen futur.
En definitiva es tracta que
sortim, com a europeus, més forts, amb una UE i un món més just, més solidari,
que eviti les desigualtats i faciliti a tothom l’accés a l’estat del benestar i el predomini del bé
comú, així com la llibertat i al seguretat ciutadanes.
(continuarà)
Joan Guarch
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada