Parlem de la Unió
Europea (i 3)
4.- Catalunya
1.- Estratègia per al reconeixement internacional de la República
catalana.
(Reproduïm una part de la posició expresada en el Projecte 6 del Programa de Govern del CxR).
“L’acció
internacional és una de les principals raons de ser del Consell (per la
República). Per tal de fer plenament efectiva la voluntat que els ciutadans van
expressar en el referèndum de l’1-O, caldrà entre d’altres coses assolir el
reconeixement internacional de Catalunya com a República independent. L’acció
internacional orientada a assolir aquest reconeixement és, per tant, una
prioritat política de qualsevol estratègia orientada a culminar el procés
d’independència de Catalunya i el Consell és qui ha de liderar aquesta acció
internacional.
L’estratègia
per al reconeixement internacional de Catalunya requereix una interlocució
permanent amb una pluralitat gran d’actors polítics europeus i internacionals
(partits, governs, parlaments, etc). Requereix també la consolidació de
les aliances i complicitats de les quals en aquest moment ja gaudeix el
moviment independentista català i l’establiment d’aliances noves, a escala de
la UE i internacional. Requereix, a més, de contactes amb representants diplomàtics
i altres observadors internacionals interessats en el procés d’independència de
Catalunya”.
Tota
aquesta estratègia és per demostrar al món i a Europa, en concret, que el
projecte català és clarament europeista. De fet dins la UE Catalunya pot esdevenir
2.- Un país de referència en l’àrea
mediterrània.
No és
forassenyat, doncs, afirmar que podem esdevenir un país referent en el
nostre àmbit geogràfic. En efecte, n’existeixen en l’Europa anglosaxona, la
nòrdica o la central, però en l’Europa del sud actual estem mancats d’aquests
referents. Referent que podrien també ser-ho en part per al conjunt de l’àrea
mediterrània, on prima la desorientació i la frustració.
Cal
destacar que no es tracta simplement de traslladar les solucions vàlides per a
altres indrets, sinó d’aportar solucions pròpies, ja que són ben
diferents les circumstàncies condicionants. Per exemple, les característiques
climàtiques, geoestratègiques i de recursos naturals, que intervenen
directament en molts aspectes econòmics com producció alimentària (agricultura,
ramaderia, pesca,...), mineria, industrialització, comunicacions, energia,
turisme, etc. D’altra banda, hi ha gran diferències en aspectes culturals i
socials (com ara llengua, religió, demografia, migracions,...), que igualment
impossibiliten tractaments i solucions importades.
La
situació de Catalunya sembla especialment adequada ja que som un país
mediterrani frontissa: participem plenament d’aquestes característiques mediterrànies,
alhora que tradicionalment hem estat permeables a les influències de nord
enllà (industrialització, gestió organitzativa, innovació,...). De fet hem
guanyat en els darrers 25 anys la credibilitat internacional per a
exercir aquest doble paper com mostren les inversions estrangeres, la seu
de la Unió per la Mediterrània o la vitalitat logística (mercaderies,
creuers, corredor mediterrani,...).
Evidentment,
per a Catalunya, un projecte així no és inconvenient, ans al contrari, tal com
dèiem abans, ser un país de grandària mitjana, com de fet ho són en
altres àmbits geogràfics països de dimensions semblants. Probablement és
un reflex del principi de subsidiarietat, que fa aquesta mena de
països més cohesionats i emprenedors, més organitzats en la proximitat i en la
flexibilitat que no pas en la jerarquia i en la uniformitat. El principi
de subsidiarietat, en la seva definició més àmplia, disposa que un assumpte
ha de ser resolt per l'autoritat (normativa, política o econòmica) més propera a l'objecte del problema. On sigui
més fàcil recuperar l’empoderament de la ciutadania, invertint la
tendència actual d’allunyar la presa de decisions. Ni podem ni volem ser
una potència dominadora: la nostra presumpta força s’ha de basar no pas
en la “potestas”, sinó en la “auctoritas”, en els valors, en l’eficiència...
3.- El dret a l’autodeterminació des d’una altra òptica.
Ja hem vist com el dret a la
lliure determinació dels pobles està recollida a l’Article 1.2 de la Carta de
les Nacions Unides.
Però, a més de no tutelar el dret
de Catalunya a la seva lliure autodeterminació com a poble per constituir-se en
un nou estat d’Europa, la UE, en relació
a Catalunya, incompleix els seus propis principis com el contemplat al Títol III, que parla de la Igualtat i
en el seu Article 21.1 es refereix a la No-discriminació i
diu: 1. Es prohibeix qualsevol
discriminació, particularment l’exercida per raó de sexe, de raça, de color, d’orígens ètnics
o socials, de característiques genètiques, de llengua, de religió o
conviccions, d’opinions polítiques o de qualsevol altre tipus, de pertinença a una minoria nacional, de
patrimoni de naixement, de discapacitat, d’edat o d’orientació social.
2. Es prohibeix, en l’àmbit
d’aplicació dels tractats i sens perjudici de llurs disposicions particulars,
qualsevol discriminació exercida per raó
de la nacionalitat.
El poble català a més de moltes
raons, històriques, culturals, lingüístiques, econòmiques, etc, es reivindica
com una minoria nacional no respectada.
Tal com exposa en V. Partal en la
seva editorial del dia 31/5 al Vilaweb, i que resumim així:
“Denunciem que patim una “democràcia
ètnica” en la que en un mateix sistema polític es combina una estructura de
dominació i repressió ètnica, amb el reconeixement dels drets democràtics i
civils per a tota la població, incloses les minories. Però, en la pràctica, es
tradueix en que una minoria social com la catalana, som tractats de manera
discriminatòria, com es demostra, per exemple, en l’actuació de la mateixa
policia que et pega violentament si
reclamem l’autodeterminació, però no fa res si ets nacionalista espanyol tot i
que et manifestis violant l’estat d’alarma declarat pel coronavirus, i això
passa per què nosaltres no pertanyem a
la “nació central” i els altres si.
Aquesta explicació és comprensible
i assumible, mitjançant el concepte de “democràcia ètnica”, que no és més que
un format encobert de dominació que ens ha estat imposada i del que tenim el dret
d’alliberar-nos.
Aquest tipus d’actuació viola el que disposa l’Art 21, referit a
la No-Discriminació exercida per raó de nacionalitat, per motiu d’orígens
ètnics o de pertinença a una minoria nacional.
4.- Cal aprofundir les aportacions que es fan al Llibre Blanc del
Pla Europa i que en síntesi es fonamenta en cinc grans eixos:
Una
Europa més democràtica
Una
Europa de les persones
Una
Europa amb un Pressupost suficient per fer front als reptes que no poden
resoldre els estats per si sols
Una
Europa que aposta pel veïnatge mediterrani i solidari
Una
Europa que aposti pels objectius de Desenvolupament Sostenible de Nacions
Unides
5.- En definitiva la nostra proposta aposta per entrar a la UE i
que aquesta sigui més forta i que, dins
d’aquesta, tots els països compleixin:
Declaració
formal, i a la pràctica, de rebuig del feixisme i les accions dictatorials
Proclamació
oficial de ferm seguiment dels Tractats de la Unió Europea, de la Carta de les Nacions
i la Declaració Universal de Drets Humans.
Simplificar
la forma organitzativa de la UE (Formalment una Confederació, però amb
competències federals?)
Simplificar
la burocràcia organitzativa i que tots els càrrecs institucionals de
rellevància siguin elegits per votació directa dels ciutadans de la Unió.
Poder
exercir del dret d’autodeterminació i l’ampliació interna de regions que
vulguin passar a nou estat d’Europa.
Joan Guarch
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada