Parlem de Sanitat (2)
Aquesta crisi sanitària
ens ha permès constatar determinats aspectes pel debat, com:
A nivell Polític:
Ha estat reconegut a tot Europa,
i en especial per la Cancellera A. Merkel, que els estats petits han respost
molt millor a la pandèmia que els grans estats- nació.
Hem vist també com la
recentralització, especialment a Ñ, ha anat contra l’eficàcia fins el punt que
la seva ineficàcia ha estat un motiu d’augment de morts, i de perjudici contra
Catalunya , però també cap a altres CCAA.
Recordem la negativa a confinar
tota la comunitat de Madrid i, després s’ha vist que la majoria de contagis
s’han produït pels desplaçaments de ciutadans, des de i cap a, Madrid.
Els deficients assortiments de
mascaretes, guants i material EPI.
La deficiència en la dotació a
les CCAA, en especial a Catalunya de test de diagnòstic, que son una de les
necessitats pel control de l’epidèmia, etc...
La nul·la tramitació de
medicaments que és de competència espanyola,...
En totes aquestes actuacions,
absolutament ineficients, s’ha evidenciat que les decisions preses a Catalunya
han anat sempre uns dies abans de les de Ñ que , al final ha acabat adoptant,
demanda de confinaments, de franges horàries, de desconfinaments per àrees de
salut i no per provincies, etc , etc...
S’ha demostrat que la Sobirania
Política és imprescindibles per adoptar les millors mesures per a la salut i,
com es veu, per a l’economia.
Amb un control total sobre
l’economia de Catalunya, s’hagués pogut fer com el País Basc que tenen la clau
de la caixa i han pogut injectar 1.000M d’€ a la sanitat de la Comunitat.
A Alemanya, amb competències
federals, descentralitzades, han gestionat millor la pandèmia.
Malgrat això s’han de revisar les
estructures supraestatals, doncs la UE ha reaccionat amb molta lentitud,
Al igual que la OMS, que no actua
amb la transparència necessària, especialment en el que fa a les homologacions
medicamentoses, en les que s’ha de vigilar la seva connivència amb les grans
farmacèutiques i els estats que les promocionen.
S’ha de potenciar el treball que
ha fet el Dr. Joan Ramón Laporte en l’avaluació de medicaments i a l’Institut
de Farmacologia Clínica.
A nivell sanitari:
S’ha de reforçar el sistema de
Salut Pública i tenir un servei de cobertura sanitària universal, independentment de la condició
administrativa de cada usuari.
Es necessiten més recursos i ara
es veu l’infra finançament (ens recordem
del “les hemos destrozado el sistema
sanitario”, de Daniel Alfonso al ministre de l’Interior Jorge Fernadez Diaz?)
Estem a un 1-2% per sota del
necessari, amb salaris deficitaris i falta de renovació d’infraestructures.
Malgrat el que s’ha dit, tenim un
sistema sanitari molt potent i amb un bon model però que s’ha d’adaptar en
moltes coses.
A Catalunya disposem d’una
atenció primària descentralitzada, molt bona, però s’ha de revisar la funció dels
serveis primaris dels CAP.
Hem estat capaços d’augmentar els
llits de les UCI’s amb força rapidesa, hem passat dels 600 llits de crítics a
més de 2.000.
Hem de tenir la capacitat
d’adaptació de tot el sistema sanitari a dificultats de condicions extremes.
Hem constatat l’alta formació i
entrega del personal sanitari.
La gran capacitat de reconversió
industrial per poder fabricar respiradors per a totes les UCI’s, etc.
Hem constatat un cop més que
tenim uns professionals molt mal pagats i
amb un mal finançament del sistema de salut.
S’ha de revisar les dotacions de
les UCI dels hospitals, el nombre de personal, llistes de visites, etc
No s’ha aconseguit salvar
l’augment de la immigració ni de les persones grans
Es pensava que s’havien superat
les infeccions perquè tenien menors percentatges de defunció en relació a
altres patologies.
Hem d’aconseguir una adaptació a
la cronicitat i l’envelliment
Les residències de la gent gran ,
de discapacitats, de malalts mentals, ...hem d’integrar-les al sistema
sanitari, formant part d’un model integrat amb una autoritat socio-sanitaria
única compartida.
Les residències de la gent gran
el 80% son malats crònics.
Hem de reflexionar el paper que
hi ha de jugar el món local. Als països nòrdics els ajuntaments hi tenen
competències.
Hem constatat una deficiència que
l’hem pogut transformar en una oportunitat i s’ha d’acabar de dissenyar: La
revolució digital aplicada al sistema assistencial.
La telemedicina ha vingut per
quedar-se.
La medecina primària ha començat
a utilitzar massivament la relació per videoconferència, per tf o per email i
hem demostrat que és efectiu i té moltes t. S’han pogut resoldre moltes
consultes sense necessitat de fer-les presencials. Ajudarà a ordenar la demanda
no presencial en els casos menys greus, per solucionar les visites presencials.
També hem de potenciar la
teleassistència de persones grans que viuen soles.
Hem de millorar en la vigilància
epidemiològica, el comportament social, el confinament, distàncies de
seguretat, més controls, millors alertes.
Però sobretot millorar la
innovació clínica, els tractaments i la tecnologia
No tenim prou recursos en recerca
epidemiològica i mèdica en general, malgrat que a Catalunya es fan més estudis
que a molts altres llocs del món del mateix nivell nostre.
Hem de passar del just 1,5% a
estar per sobre del 3% en estudis i recerca mèdica en general
S’han de potenciar les xarxes de
coneixement local i la connexió a les xarxes internacionals.
Per totes aquestes raons hem de
revisar el model de salut pública que tenim i això exigeix fer-ne un debat entre tots els actors
implicats.
S’ha de revisar els protocols de relació en la Medecina Público-Privada. Actualment a Catalunya hi ha un 28% de pòlisses de sanitat privada que son un complement a la salut pública, malgrat això en els moments de crisi sanitària necessitem enfortir el sector públic que és bàsicament qui ha de fer front a la crisi, com s’ha evidenciat amb la crisi del coronavirus.
(continuarà)
Joan Guarch
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada