Les eleccions s'han fet amb trampa?
Les eleccions al Secretariat
Nacional de l’ANC, sempre es desenvolupaven, amb la fixació, per l’AGO, d’una data en que es celebrarien, amb la
presentació del RELEC de les eleccions, amb la presentació de les candidatures,
la campanya electoral amb reunions presencials
amb els candidats i finalment una
votació presencial, que per tal de ser-ho es feia en un dissabte de cap de
setmana per donar facilitats als associats a dipositar els seu vot, i
darrerament podia ser, també, telemàtica per afavorir la màxima participació.
Esclata la pandèmia del
coronavirus i l’AGO s’ha de fer telemàtica, doncs la data en que estava
convocada, 22/3, tota la població resta confinada amb moltes dificultats de
desplaçaments i total prohibició de fer
reunions presencials pel perill del contagi. Això invalidava, en el moment de l’AGO, la possibilitat de fer presentacions en reunions amb garanties de
seguretat, i tampoc votacions presencials , com a mínim fins que no estigués aixecat el confinament i les
autoritats decretessin que era possible
iniciar un procés electoral tal com es feia tradicionalment.
Per aquesta raó, l’AGO, a
proposta del Secretariat, aprova un redactat respecte a l’inici del procés
electoral que diu:
“Convocar eleccions al Secretariat Nacional, que se celebraran,
com a més tard, el dissabte de la cinquena setmana posterior al moment en què
s'aixequi el confinament i sigui possible celebrar reunions amb seguretat. El
Secretariat Nacional comunicarà a tots els socis i sòcies l'inici del procés
electoral, tan bon punt sigui possible d’iniciar-lo.”
Aquí veiem que es donen com a
mínim 4 condicionants.
1.- Es comunicarà a tots els
socis i sòcies l’inici del procés electoral, tan bon punt sigui possible d’iniciar-lo, és a dir, quan les
autoritats decretessin que era possible iniciar un procés electoral tal com es
feia tradicionalment.
2.- Quan sigui possible celebrar reunions amb seguretat, per tal de poder
fer tan les presentacions (que ve de ser-hi present) dels candidats, com les
votacions presencials dels associats.
3.- Celebrarem les eleccions el dissabte de la cinquena..., és a dir,
com normalment, en un cap de setmana, que no hi hagués l’impediment d’una
jornada laboral.
4.- Finalment, les eleccions no es
convocaven un dia fixat, sinó amb un altre condicionant, la cinquena setmana posterior al moment (dia)
en que s’aixequi el confinament.
Totes aquestes apreciacions de
quan es farien les eleccions quedaven supeditades a una única condició: el moment (dia) en que
s’aixequi el confinament.
Aquest és el sentit i l’esperit
del redactat de l’AGO:
comunicar a tots els
socis i sòcies l'inici del procés electoral, tan bon punt sigui possible
d’iniciar-lo.” (Per autorització de
les institucions adients), sigui possible
realitzar reunions (presencials) amb seguretat (sense riscs per la salut), fent-lo en un
dissabte (per facilitar la
votació en un dia no laborable), de la cinquena setmana posterior al moment (dia) en que
s’aixequi el confinament (marcant una data límit posterior a l’aixecament del
confinament, no anterior perquè no es pot marcar una data anterior a un
esdeveniment del que encara no en coneixem la data i, per tant no en podem
calcular quina serà la cinquena setmana posterior, fins que es fixi la data concreta
de l’aixecament del confinament).
I amb aquest
sentit i esperit vàrem votar, a l’AGO, l’aprovació d’aquest redactat.
Aquest redactat
de l’AGO té una altra condició, que és sobre la que s’ha aixecat la trampa:
se celebraran, com a més
tard, el dissabte de la cinquena setmana posterior al moment en què
s'aixequi el confinament.
Posteriorment, en
vistes a que el confinament tardaria en aixecar-se, en vistes a que ,
efectivament, els estatuts permeten efectuar votacions i reunions
telemàticament, que aquestes reunions
telemàtiques , evidentment eren segures, des del punt de vista de cap contagi
físic, el SN s’agafa al redactat del com a més tard, per dir que l’AGO ha autoritzat a fer-les en la data que creguin, perquè, encara que el
confinament no s’hagi aixecat, s’aixequi quan s’aixequi, sempre es poden fer com més tard, en qualsevol data.
Amb aquesta
convocatòria es canvien les regles del joc a mitja partida i vulnera l’esperit
de lo aprovat a l’AGO, i fins i tot podríem discutir si és una mesura legal o
no. Jo crec que hi ha possibilitats de declarar-ho il·legal per incompliment
del que va aprovar l’AGO, tal com sempre he defensat,
perquè el redactat indueix a la confusió i a l’engany,
perquè si el que es volia fer era una votació telemàtica i tot el procés,
telemàtic, el redactat havia de, i podia ser, inequívocament clar, per exemple:
Les eleccions es celebraran no més tard dels dos
mesos següents a la presentació del RELEC pel Secretariat, o simplement , es
celebraran abans de tres mesos des d’aquesta AGO.
I no conduïa a
cap confusió ni engany, ni es tenia que fer un redactat tant rebuscat com el
que es va fer, que, en realitat, responia a un altre sentit.
La convocatòria,
i amb una data, es fa, fent una interpretació del que es va acordar, que pot
ser és una escletxa legal que permet fer la convocatòria en qualsevol data,
però no és el redactat aprovat que, com he dit, respon a un altre criteri, i
fent-ho així vulnera la possibilitat de fer-hi cap esmena i, per tant, la
decisió no la té l’Assemblea sinó el Secretariat, per tant es vulnera un acord
de l’AGO que té la darrera paraula, i la convocatòria no és legal.
Per tot això crec que la decisió l’hauria de prendre la
mateixa Assemblea General i no ho pot fer el Secretariat sobre un engany.
Reflexió final.
Un cop més el SN,
actua de manera confusa, porta a la
desorientació dels socis, i a la desconfiança, doncs es pren una decisió sustentada
en un engany, i això, és molt greu perquè dinamita el pilar més bàsic sobre el
que se sustenta la relació dins l’entitat, la confiança i la lleialtat.
Joan Guarch.
Soci 4233
19/5/20
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada