Parlem d’Economia (1)
Tal com diu el President Torra en
l’entrevista del Punt Avui del dia de Sant Jordi,
A nivell de país aquesta crisi requereix un Acord on es delimitin els
objectius compartits i decidir-los democràticament, (A xarxallam n’hem dit
Pacte de Canonges).
Al final, aquest acord del que
parlava el President Torra, sembla que s’ha concretat en el grup Catalunya 2022, que és un grup
d’experts que plantejaran tots els temes a debat i cadascun d’ells coordinarà
un grup de treball que farà l’anàlisi de possibles situacions, acompanyades
d’un conjunt de propostes d’acció per dissenyar una sortida de la crisi del
coronavirus.
De tota manera, aquest grup no ha
de plantejar-se, només, la sortida de la crisi, sinó, Quin País Volem dissenyar
pel nostre futur. I per aquesta raó, els
actors que han de participar, en aquest acord, son molt més enllà del
clàssic esquema de partits, agents socials i econòmics, hi ha de participar,
també, institucions, empreses, sindicats, ciutadania però també s’ha
d’incorporar a molts sectors com universitats, voluntariat, centres de recerca,
empreses i executius, pagesia, etc, etc, i poder fer un anàlisi de com pensem
estructurar el nostre futur, en definitiva de pensar el país que volem, a
partir de les coordenades que ens ha plantejat la crisi del coronavirus que ha
fet saltar pels aires moltes de les formes com abordàvem fins ara la vida i les
relacions de tot tipus. Ens ha de permetre sumar esforços i potenciar la col·laboració publica i
privada i dissenyar aquest horitzó de futur per sortir-nos-en.
Cal que posem sobre la taula quins sectors estratègics, creiem que
s’han d’impulsar de cara al futur, i que entre altres poden ser: innovació,
digitalització, robotització, Tecnologies TIC, Intel·ligència artificial,
Nanotecnologia, materials (com el Grafé, p.ex), energies renovables,
infraestructures, economia circular de
residu zero, etc...
I com reconduïm sectors econòmics
més febles com turisme, cultura, oci, ...
També quins factors socials s’han
de tenir molt presents:
Educació, sindicalisme,
habitatge, pagesia, immigració, feminisme, ecologisme, economia social i
solidaria, etc.
Finalment s’han de definir quines
mesures polítiques volem aplicar i
de quina manera ens volem governar.
Pel que respecta e
l’economia, caldrà tenir en compte les següents consideracions:
Volem fer una colla d’aportacions diverses, des de mesures
adoptades per altres països, fins a denúncies de mesures anunciades però sense
que s’hagin dut a terme, idees a tenir en compte per considerar i poder-les
debatre i consensuar, etc, etc...
1.- A nivell de la UE
Aquesta crisi és mundial i, per
tant, hi hauria d’haver un pacte mundial, per solucionar-la. S’hauria de fer un
pacte mundial pel bé comú i per la millora de la qualitat de vida de la
ciutadania i per la sostenibilitat. L’ONU, el FMI i el Banc Mundial haurien de
jugar el paper d’àrbitres de la crisi.
Com que tots els Estats tenen el
problema de la falta de liquiditat, per ajudar empreses, autònoms, desafavorits,
etc, després de l’aturada de gairebé tots els sectors productius, el BCE (o la
Reserva Federal a USA) son els qui han de bolcar al mercat tants milers de
milions d’€ o de $, perquè els estats facin ús d’aquests diners. Si els diners
s’han de retornar com a crèdits, és un gran parany. Emeten bitllets
fabricant-los donant volta a la manovella, però, després els estats o els
bancs, si els deixen directament als bancs, els han de tornar amb interessos
(!!??). Aquests diners no son de ningú, s’han fabricat de nou, i en tot cas, si
son d’algú, és de la ciutadania , en el nostre cas, europea. Però la paradoxa
és que els estats que els reben o els bancs també, els deixen a la pròpia
ciutadania amb un interès X. Per exemple
el BCE deixa els diners als bancs a un interès
del --0,168% o al –0,5% i aquests els deixen a la ciutadania al +2,5%.
Al final és la pròpia ciutadania, propietària dels diners, qui els ha de tornar
amb interès, aquí no hi perd ni el BCE, ni els Estats , ni els bancs, només la
ciutadania, ÉS ESCANDALÓS!
Bé, en aquesta crisi, per una
emergència sanitària que ha obligat a tota la ciutadania a restar confinada a
casa i, per tant, s’ha paralitzat la productivitat i la gent no ha pogut anar a
treballar, per ordre dels governs dels estats, està molt clar que qui ha de fer front a aquesta problemàtica
son els Estats, directament. Qui ha d’endeutar-se i injectar liquiditat al
sistema son els estats i no repercutir-ho a l’economia de la gent.
Centenars de milers de sous i
cotitzacions socials han de ser sufragats amb diner públic sense gairebé
condicions ni contrapartides. Això és una emergència mundial i son les grans
corporacions com BCE i RFUSA que han d’emetre diner per a tota la població.
És la única solució. És el BCE qui ha de fer una emissió d’€ suficient
per cobrir les necessitats monetàries dels estats.
USA emet 2 bilions de $ (1,85
bilions d’€), un 10% del PIB del país, per donar liquiditat a la seva economia.
La UE està debatent si al final emet
1,35 bilions d’€, però topa en que els estats del nord no es refien dels del
sud.
Els estats “frugals” pateixen per
haver d’assumir el deute generat per altres i insisteixen en un paquet global
de diners més modest en que les transferències es facin a través del pressupost com fins ara i el
fons només concedeixi crèdits. El del sud temen que el nord aprofiti
l’avantatge de tenir uns comptes sanejats per
promocionar els seus negocis en detriment d’altres i vol transferències
directes en lloc de préstecs.
Al final una part serà en subvencions i l’altra part en
crèdits. I, en qualsevol cas, en què i com s’utilitzaran aquesta diners, serà
supervisat per la pròpia UE que condicionarà la utilització d’aquests fons
europeus a l’aplicació de reformes estructurals.
En rebre els diners els governs hauran de presentar plans de
recuperació que mostrin en què es gastaran els diners seguint les recomanacions
que farà la UE, particularment, transició ecològica i digital.
La UE està abocada a
una reestructuració, doncs té establert un conflicte amb el TC alemany que ha
donat al BCE, un termini de temps, fins a començaments d’agost, perquè
justifiqui perquè ha practicat una política
de compra de deute públic per a
finançar indirectament a països, mitjançant compra a mercats perquè la
Constitució europea no permet fer aquestes operacions directament.
Si el BCE no convenç al TC aquest farà que el Bundesbank es
retiri d’aquestes operacions de finançament i tenint en compte que aporta el
26% del pes dins el BCE aquestes operacions quedarien fetes miques.
Això porta a la UE a plantejar-se reconsiderar alguns
aspectes dels tractats que ara son obsolets com aquest que impedeix aquestes
operacions.
De moment les recomanacions de la UE per accedir a les
subvencions, son:
Fer despesa
Invertir en sanitat
Aplicació efectiva de les mesures per proporcionar
liquiditat als autònoms i a les pimes.
Més inversió pública i Suport a la inversió privada.
Especialment en la transició verda i digital (recerca i
innovació, energies netes, gestió de l’aigua i residus (Economia circular), transports
sostenibles (cotxe elèctric).
Més endavant polítiques fiscals prudents a mitjà termini,
garantir la sostenibilitat del deute, millorar la inversió
Mesures per preservar la ocupació amb incentius efectius de
contractació i desenvolupament d’habilitats
Anàlisi dels treballadors més perjudicats, turisme,
hoteleria, oci, comerç, ... i possibilitats de reconvertir-los a altres
sectors més productius.
Adequació dels ingressos mínims...
(continuarà)
Joan Guarch
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada