Continuem parlant
d’economia (i 4)
7.- Catalunya pateix
ara mateix:
El Dèficit Fiscal abusiu, crònic,
amb l’Estat (16.000M)
L’EE no paga els 9.000M que deu a
Catalunya.
L’EE posa pals a les rodes per
superar el límit de dèficit del 0,2%, marcat abans del coronavirus.
Fa un bloqueig al mercat del
diner.
Dels 16.000M anunciats per a les
autonomies encara no se sap com es distribuiran.
Impedeix als ajuntaments
utilitzar els seus superàvits per gestionar l’excepcionalitat.
No injecta liquiditat al sistema
amb el desgavell dels ERTO
No arrenca la posada en marxa de
la Renda Mínima Garantida
Reivindicacions plantejades.
A dia 5/6 el Govern Català
reivindica 16.000M€ per fer front a la pandèmia, exclusivament a Catalunya.
Que l’EE aporti 4.000M extres,
especialment per a la sanitat, per fer front a la COVID
Atès que ha declarat l’Estat
d’Alarma i ha recentralitzat gairebé totes les competències de les comunitats,
ha de fer-se càrrec de les conseqüències de totes les decisions que ha pres i,
per tant, declarar emergència en diferents sectors com: transports, habitatges,
educació, cultura, agrària (temporers)
Un cop això retornar totes les
competències segrestades a Catalunya.
8.- Canvi de paradigma
a nivell econòmic:
La crisi actual ens avoca a fer
un anàlisi, a nivell econòmic, i, per aquest motiu afegim un guió indexat de
punts que s’han de tractar, extrets del llibre de Conclusions i Propostes per
el debat, publicat el 2/3/20, del Congrés Catalunya i Futur i que estan
penjades al seu web www.futurcat.cat/conclusions en el Fascicle 2.
2.- El Model Econòmic
2.1 La transformació necessària: model productiu i condicions laborals
2.2 Un model productiu basat en el coneixement i la innovació
2.3 La dualització local/global
2.4 Condicions laborals: Els salaris: El “Precariat”
2.4.1 Equitat i eficiència
2.4.2 Les retribucions
2.4.3 El contracte laboral i la
precarització
2.5 Un model d’empresa al serveis de les persones
2.6 El Tercer Sector: L’Economia Social
2.7 La Demografia: Quants volem ser? Com aconseguir-ho?
2.8 Les vies d’ocupació i el repartiment del treball
2.9 El repartiment de la riquesa
2.10 Les prestacions socials: L’Estat del Benestar
2.11 Un debat clau: La Renda Bàsica
2.12 El contracte social
3.- La Gestió
Macroeconòmica
3.1 El paper de l’Estat. Els sectors Públic; Privat i Social
3.2 La Política Econòmica-Industrial
3.2.1 Les polítiques públiques
3.2.2 Els sectors estratègics
3.3. Les Infraestructures
3.3.1 Esl dèficits
3.3.2 La Gestió
3.4 La Unió Europea
3.5 El Sistema Monetari
3.6 El Sistema Financer
3.7 El Sistema Fiscal
3.7.1 Principis generals
3.7.2 La pressió fiscal
3.7.3 Les bases de la fiscalitat
3.7.4 Participar en la fiscalitat
internacional
3.8. Els Pressupostos Públics
Tanmateix es poden anar abordant
una colla de punts per tractar-los en major profunditat.
En primer lloc volem fer unes
consideracions sobre la Renda Bàsica Universal, perquè és un dels temes que
s’han d’abordar ràpidament, i que hem extret d’un article “Administració
pública, fiscalitat i renda individual universal” de Pere Pugès publicat el 9/5 a El Món.
Implantar la Renda Individual o Bàsica Universal. (Sembla que ha de
cobrir les necessitats bàsiques: Alimentació, habitatge, vestit i calçat,
energia i aigua)
Aplicació de Taxa Fiscal de tipus
creixent basada en múltiples de la RIU per trams, 2RIU, 3RIU...
La RIU simplificaria tots els
sistemes d’ajuts i subsidis de tot tipus de l’Estat del Benestar.
Des de la pensions de jubilació,
passant pel subsidi d’atur, fins els ajuts a la dependència, menjadors
escolars, viudetat, etc.
Les que sobrepassin la quantia de
la RIU es convertirien en complements (alguns de temporals mentre duri la causa
que les va originar), altres permanents per les persones que tinguin dret a una
pensió de jubilació superior a la RIU aplicable a cada cas.
Amb la RIU s’eliminarien les
pensions i el subsidi d’atur.
L’increment de la despesa pública
s’ha de veure compensada per la revisió de determinats impostos, per exemple
els avantatges fiscals a les SICAV’s, l’impost de patrimoni, o de grans
capitals, l’impost de successions, les taxes sobre transaccions financeres,
taxes sobre ús d’energies fòssils, i la lluita contra l’evasió i l’elusió
fiscal, així com la desaparició de paradisos fiscals...
Gravació de l’apropiació privada
de recursos públics, (terra, aire, aigua, etc)
Introducció de moneda interna
Etc, etc...
Potenciar l’economia Verda i
circular (recuperació de deixalles espacials), el benestar de les persones
Sistema de valoració de la
riquesa d’un país: igualtat, equitat, justícia social, eficiència de
l’administració pública, honestetat, participació en els afers col·lectius,
preservació del medi natural...
Equilibri en la balança de l’economia externa de manera que no generi
deute públic. Solidaritat entre països, entre pobles , per un progrés harmònic,
i que ningú es vegi obligat a migrar, així es pot tenir una única moneda de
relació internacional i que el sistema monetari estigui regit per un organisme
representatiu, democràtic i transparent.
Ara la única possibilitat que té
la gent per subsistir és treballant. Abans la comunitat, proveïa a tothom,
després ha estat la família, (ara ha de ser l’Estat?).
Fins aquí hem plantejat una colla
de temes, per abordar la crisi econòmica desfermada amb el coronavirus. Algunes
reflexions son per prendre decisions concretes, algunes altres ens porten a fer
un debat de futur de quin país volem. Els experts han de desbrossar el camí.
Joan Guarch
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada