Militar per Catalunya
9.- Nous actors
polítics. Militar per Catalunya, no per un partit.
Des del desembre del 2017, s’està
configurant un altre espai, molt ampli, en estat encara embrionari, que és tot
el que volta a l’entorn del President Puigdemont i que és un alè d’esperança.
És aquell en el que han aparegut nous actors.
Per una banda el Consell per la
República, bàsic en el concepte de
militar per Catalunya, no per un partit. Funciona com estructura
institucional de la futura República.
Per una altra banda, un grup d’organitzacions
polítiques nascudes de la crítica, i per la superació dels actuals partits
independentistes, com La Crida, moviment
transversal amb gent de totes les procedències i amb molts ex quadres i ex
secretaris de l’ANC, impulsada també pel President i creada per ser el pal de paller del moviment ampli cap a la
independència, també Independentistes d’Esquerres, que proclamen la
legitimitat i validesa del referèndum de l’1-O i el lideratge del President
Puigdemont i, ara, amb l’aparició d’aquest nou partit, acaba d’encaixar tot l’arc
polític independentista, perquè aquest
espai ampli i transversal no es pot construir, només, amb aquest nou partit del
President, necessita de tots aquest nous actors definits anteriorment.
10.- Moviment ampli i
transversal, d’inscripció individual.
Aquest nou moviment ampli i
transversal democràtic, que practica la lluita noviolenta, estructurat com un
nou tipus d’organització diferent dels partits convencionals, en el que la inscripció és a títol individual
provinent de tots els grups que hem citat anteriorment i tots aquells altres
que vinguin dels partits independentistes, i
la seva militància sigui exclusivament per Catalunya, no pel grup del que
provingui, és el que en alguns sectors, bàsicament periodístics s’ha denominat “bloc de la ruptura” i al
que nosaltres en denominarem, per entendre’ns com a Moviment d’Unitat
Republicana (MUR), sense que aquest hagi de ser el nom final que s’adopti.
Aquest moviment, és el que ha de liderar l’embat contra l’EE per,
Proclamar la República declarada el 27-O, i ha de definir una estratègia
compartida i definida amb totes les entitats que vulguin la unitat. A totes
aquestes organitzacions polítiques, hi podem afegir l’ANC com entitat líder de
la ciutadania independentista i que comparteix la majoria dels punts apuntats
anteriorment, en el seu nou FdR i que esperem que entengui la importància
d’aquest nou moviment i vulgui compartir aquesta estratègia unitària.
També s’hi poden anar afegint les
organitzacions que vulguin la unitat com ja han anunciat algunes de les
organitzacions menors i que poden ser Poble Lliure, Demòcrates, Acció per la República, etc...
11.- Nou tipus d’organització
del Moviment.
Per liderar l’embat contra l’EE,
el moviment, ha de tenir una sòlida estructura al territori. La proposta és que
el territori tingui una base de representació comarcal i, hi hagi, com a mínim
un representant fins a 100.000 habitants, de tal manera que a les comarques grans
hi hagi tants representants com fraccions de 100.000 habitants. A cada
circumscripció electoral els candidats seran escollits directament pels
electors de tal manera que podran tenir una relació molt més estreta i
continuada, fonamentada en el compromís
escrit entre uns i altres. I un altre criteri ineludible és el de paritat de
gènere en els espais de direcció.
12.- Estratègia
compartida.
A partir del moment de la creació
d’aquest espai, el moviment ha de definir l’estratègia compartida per dur-nos a
aconseguir l’objectiu d’independència.
En aquesta estratègia s’ha de
considerar, i preparar què es fa en el front internacional, quines aliances
s’han de cercar per obtenir el reconeixement de la República, quin paper ha de
jugar el CxR, quina estratègia global s’adopta en el camps jurídic, com es van
creant les estructures d’estat necessàries per posar en marxa la República un
cop Proclamada, quina base econòmica és
necessària per aguantar el boicot espanyol a partir de la proclamació, amb
quins criteris i sota quina legalitat ha d’actuar la policia democràtica que ha
de tenir la República, etc, etc.
I cadascun d’aquests camps d’actuació han d’estar definits sota un
projecte clar, i amb un grup de persones
expertes i compromeses en portar-lo a la pràctica en el moment adequat. I
aquesta és una nova manera d’organitzar-se diferent a la convencional per
gestionar l’autonomia.
13.- El paper de les
institucions.
La culminació d’aquesta procés es
pot donar per qualsevol circumstància, inclús alguna d’inesperada, i per això
hem d’estar preparats. Però hi ha una fita que és essencial que preparem bé:
les properes eleccions a la Generalitat que poden produir-se a la tardor, amb
molta probabilitat la primera quinzena de novembre.
Les institucions del país han
d’estar governades per persones compromeses en l’assoliment democràtic de la
independència de Catalunya i, en particular en el Parlament i el Govern de la
Generalitat de Catalunya, perquè les institucions continuen essent un actiu
fonamental, al costat de la societat per culminar el procés de l’1-O i suportar
el pas a la nova legalitat republicana.
Les institucions han de continuar
gestionant els recursos del país per a tots els habitants del mateix i si bé
serà després de proclamada la República que haurem de concretar el País que
Volem, ja abans per donar una pinzellada
de com volem que sigui, s’ha de preparar també un programa social que pugui orientar
cap a on anirem amb la nova República.
I això ja es pot concretar a partir d’iniciatives ja en marxa o
pràcticament tancades com el Projecte Catalunya 2022 i el Congrés Catalunya i
Futur.
14.- Nova forma de fer
política. Candidatures per primàries.
Ja hem vist el perquè necessitem
un nou tipus d’organització, i com aquesta ha de tenir la peculiaritat de la
transversalitat, que la militància ha de ser per Catalunya, no per un partit,
que defensem la unitat i una estratègia compartida i finalment, és
imprescindible que per presentar-se a les eleccions, les llistes de les
candidatures es confeccionin de manera oberta, de baix cap a dalt, i els candidats, i l’ordre en que van, es
decideix a través d’unes primàries dins la organització. Aquesta és una
forma en la que desapareixen les quotes de “poder” dins les candidatures i la
organització. La militància és individual i per Catalunya i la major o menor
confiança ens l’atorguen els electors, els votants.
15.- Lideratge
indiscutible del President Puigdemont.
Aquest moviment, i tots els grups
que li donen suport, tenen molt clar que qui ha de dirigir-lo és el President
Puigdemont, tant pel seu carisma de líder, com perquè va ser el President
legítim en el moment de la Declaració de la República del 27-O i va tornar a demostrar-ho
guanyant les imposades eleccions del 21-D.
Aquest és un esquema d’actuació
clar que pot servir com a guió per a una entesa global.
Espero que contribueixi a
clarificar la situació i a poder consensuar cada punt dels expressats.
Joan Guarch
6/7/20
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada