Articles interessants

dimecres, 17 de juny del 2020

Colom era un esclavista?



Colom i la seva relació amb els nadius americans

La mort primer de George Floyd a Minneapolis i després de Rayshard Brooks a Atlanta ha provocat una violència ciutadana que ha acusat a la policia de racisme en haver assassinat, impunement, a dos ciutadans de raça negra.

Aquests aldarulls s’han canalitzat contra tots aquells signes que recorden persones o fets relacionats amb l’esclavatge i totes les seves conseqüències. I en algunes poblacions han rebut la ira dels ciutadans afroamericans alguna estàtua del descobridor d’Amèrica Cristòfor Colom.

Allí sembla explicable, encara que sigui molt poc rigorós. El que ja no és tant explicable és que aquí, a Europa i, concretament a Barcelona, també hagin sortit veus a favor d’enderrocar l’estàtua a Barcelona del descobridor.

Per això vull fer unes reflexions.

La història de la humanitat està plena d’actes vandàlics per part de totes les civilitzacions i de tots els països. I no hem d’anar massa lluny per recordar que, a Espanya, vàrem tenir una guerra civil amb moltíssims morts, perquè uns militars colpistes no els semblava bé la realitat política que hi havia, i es van aixecar en armes contra les institucions legítimament establertes i contra el poble que les hi donava suport, implantant un règim dictatorial: el franquisme.

I per si no fos poc, a continuació es va declarar la II Guerra mundial que va acabar amb la derrota del feixisme nazi, i en la que es va produir el genocidi contra el poble jueu i es van causar milions de morts. I de tot això no fa ni 100 anys, que en termes històrics es com si fos ahir.

En tot aquest temps la civilització ha anat madurant i afortunadament l’esclavisme va ser abolit gràcies, entre altres coses, a la lluita de molta gent en la seva contra. Un dels darrers països en abolir l’esclavitud va ser Cuba el 1886, sota domini castellà.

Però això no treu ni borra els fets històrics del passat. És més, si bé a nivell social general aquest és l’avenç aconseguit, no podem dir el mateix a nivell particular de molts individus que encara mantenen actituds i reaccions racistes en els seus pensaments que desgraciadament es tradueixen en actuacions, com les que vivim aquí mateix, per defensors del franquisme, i també a nivell europeu, per moviments defensors d’actituds pro feixistes.

I si bé es bo no oblidar la història,  si que és clar que segons quins signes no han d’ocupar espais públics al carrer. Però en moltes ocasions la ingenuitat de la gent es deixa atrapar per posicionaments demagògics sense massa fonament i paguen justos per pecadors. Aquest és el cas de voler fer desaparèixer el monument a Colom que tenim a Barcelona al que es vol tractar, ara, de ser un esclavista.

Tothom sap qui era veritablement Colom? Què va fer i, per tant, què representa?

Intentaré donar una mica de llum a aquestes preguntes.

En primer lloc he de dir que el monument a Colom és en memòria d’un aventurer i descobridor, no d’un esclavista.

Tinc la sort d’escriure un article sobre la història del poble on he viscut fins fa pocs anys, l’Ametlla del Vallès, en el suplement cultural, l’Amíndola, que es publica, cada tres mesos, juntament amb el butlletí municipal.

Precisament en el suplement 32 de l’octubre de l’any passat vàrem publicar els fets de finals del segle XV i no volia començar amb el segle XVI, sense parlar del descobriment d’Amèrica, un fet cabdal en la història de la humanitat, o al menys en la història del món europeu i especialment espanyol i català. I volia donar la meva versió allunyada de la versió castellana oficial. Per això en els números 33, del gener d’enguany  i 34, de l’abril (retardat pel coronavirus al juny) es van publicar dos articles resumits sobre el descobriment d’Amèrica per Joan “Cristòfor” Colom i Bertran.

Per aquesta raó, vaig acabar de redactar un document en el que explicava la meva versió, però com que era molt llarg, en poden sortir uns sis articles, en els dos escrits del suplement simplement es va publicar un resum.

En l’apartat en que s’expliquen els viatges de Colom es diu, textualment, això:

“VIATGES, COMENCEN LES ACUSACIONS CONTRA COLOM
Els viatges ja oculten massa incògnites, i des del començament estan plens de relats contradictoris. Podem explicar algunes d’aquestes peculiaritats.

El retorn del primer viatge el va fer Colom amb la caravel·la La Niña, doncs la nau capitana, la Santa Maria, va embarrancar a l’illa de la Hispaniola (actual Santo Domingo), on va ser construït un fortí i es va deixar una guarnició.

Ens diuen que en la travessia de tornada, una tempesta va separar les dues naus que quedaven, i La Pinta, amb Martin Alonso Ianyes Pinzón, va desembarcar a Baiona; així mateix, La Niña, amb Colom a bord, va arribar el 4 de març a Lisboa. Colom sabia perfectament que aniria a desembarcar a Lisboa, ja que els corrents del golf el portaven pel nord i podia anar des de les Açores cap a Lisboa. El dia 9 de març, Colom es va entrevistar amb el rei de Portugal i el va convèncer que l'expedició no interferia amb les seves propietats allen mar.

....

En el segon viatge, el van acompanyar fra Bernat Boïl com a llegat pontifici d’Alexandre VI, el Papa, valencià, Borja, i Pere Bertran Margarit, cosí de Colom que exerciria de lloctinent, entre altres persones que exercirien càrrecs a les noves terres.

Aquest ja va ser un viatge de colonització de les terres descobertes. L’expedició sembla que estava formada per uns 17 vaixells i unes 1500 persones, entre militars, mariners, eclesiàstics, gent d’oficis, dones i nens, i  que també es van emportar animals, entre ells, els cavalls.

En aquest viatge van començar a sorgir els primers problemes amb els nadius. Colom va lluitar amb totes les seves forces per evitar que els indis fossin esclavitzats i, per contra, que fossin tractats com a súbdits dels reis, amb els mateixos drets que els catalans. Colom va ser autor d’unes Instruccions acceptades pels reis Catòlics, que havien de funcionar com a Llei, a fi que els indis fossin acceptats verdaderament. De fet, Colom va arribar a jutjar i condemnar a mort alguns colons que s’havien excedit amb els indis.

Llavors, alguns colons van escriure als reis, acusant-lo que no els deixava tenir esclaus, que els feia llaurar les terres a ells, que els obligava a construir les seves cases i que no els deixava marge de guany en els intercanvis comercials, i que tot això els portava a la ruïna, i ells havien anat a aquelles terres a enriquir-s’hi, i no a treballar en aquelles condicions.

Sembla que el seu propi cosí, Pere Bertran Margarit, gelós del seu poder i molest per aquest tracte que donava als hidalgos (colons),va retornar a la península el novembre del 1494 i va informar els reis del mal govern existent a la Hispaniola, i va acusar Colom de maltracte cap els colons, tot i que ell era el Governador de la fortalesa de Santo Tomás a l’illa i que havia estat acusat d’excessos contra els indis.

La Corona va destituir a Colom el 1495 i quan Colom va tornar a Espanya el 10 de març de 1495, va ser detingut i acusat de diversos delictes (en realitat, per la defensa que va fer dels indis en contra dels colons que s’excedien).

Colom va tornar a fer el seu tercer viatge el 30 de maig de 1498 i va tornar a tenir problemes amb la justícia per les mateixes raons que en l’anterior viatge. El 27 d’agost de l’any 1500, l’enviat dels reis Francisco de Bobadilla com administrador reial va arribar a l’Espanyola com a governador i va fer detenir Colom i el va retornar, encadenat, a Espanya, on arribaria el 24 de novembre del 1500, fins que, assabentats els reis, van manar que l’alliberessin i li van enviar 2.000 ducats.

Tots aquests episodis són en l’origen del descrèdit que va ser necessari urgir contra Colom per invalidar el contracte de les Capitulacions de Santa Fe perquè Castella tingués el control dels guanys que podia reportar el descobriment d’Amèrica.

Colom va ser definitivament apartat del govern de l'illa i la corona va aprofitar per retirar-li gran part de les prerrogatives que li havien concedit. Així mateix, Colom ja havia perdut el monopoli de la conquesta i colonització de les terres a les quals havia arribat, ja que el 1499 els monarques autoritzaren diverses expedicions, que són conegudes amb el nom de viatges menors o andalusos”.

Aquests escrits els vaig acabar el 19/7/2019 i els vaig recopilar i plasmar en un únic document  l’1/9/19.

Fa un any no vaig pensar, en absolut, que podia tenir vigència per aquest aspecte de la vida de Colom, el vaig escriure per reivindicar l’origen català del descobridor i destapar tota la història no escrita, és més, tergiversada a propòsit, sobre el personatge.

Em plau que ara pugui servir per donar més llum a la seva aventurera i valenta vida i aconseguir respectar la seva memòria, la seva gesta, el seu monument i la pròpia història de Catalunya

Joan Guarch

16/6/20

Enllaços a l’Amindola 33 i 34

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada